Traditionell självbetjäning på Internet saknar idag många dimensioner. Främst saknas den mänskliga aspekten.
Det är nu ganska uppenbart att de företag som förlagt delar av sitt tjänste - och serviceutbud på Internet och framgent vill vara excellenta bör inrikta sig på att göra sina elektroniska gränssnitt så lika det går normal person till person kommunikation. Men utan att ge avkall på kostnadseffektivitet.
Ett område som nu utvecklas i rask takt, naturligtvis framdriven av utveckling inom ramen för bl a sk. virtuella världar, är bots. Användningen av bots ökar graden av upplevd mänsklig interaktion.
De börjar ta mänsklig form och har numer bättre kroppsspråk. En medarbetare på ett tjänste - eller serviceföretag skulle faktiskt kunna ha en kopia av sig själv på nätet under tiden medarbetarens fysiska jag gör något annat.
En virtuell "knowledge worker", som inte helt otänkbart, inom vissa ramar också skulle kunna ha vissa befogenheter.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar