Nya användarbeteenden och nya "verktyg" på nätet har gett möjligheter för den breda gruppen användare av Internet att på ett interaktivt och användarvänligt manér kunna påverka innehåll. Detta har myntat begreppet Web 2.0.
Sedan ett tag tillbaka har vi också sett hur tex. några VD:ar för större internationella företag reducerat kontaktytorna mellan sig och sina kunder genom att blogga och hur ett ofantligt antal andra bloggar växt upp som svampar ur Internets jungfrueliga mylla. Många av dessa bloggar är enbart textuella men också mer visuella sådana, sk. vlogs, blir allt populärare.
Rena sakområdesbloggar är nu mycket vanliga. Och glädjande nog kan vi se att Swedbank nu med sin http://www.sparabloggen.se/ låter webbplatsbesökare och kunder blogga kring sparande.
Det är sannolikt att anta Sparabloggen hos Swedbank och andra företagsbloggar är början på en snabbt framväxande trend där företagen, via Internet-relaterad teknologi, allt mer låter kunderna komma närmare och få möjligheter att bli mer involverade än tidigare.
En "resa" på Internet, med en hastighet av Warp 3, har nu inletts. En utveckling som vi inom en decad kommer att se generera MetaWeb. Något som jag beskrivit i ett tidigare inlägg i min blogg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar