Vi hittar information, på Internet, i ett stort antal olika källor. Där exempelvis sökmotorerna presenterar sökresultat som vi accepterar som sanningar. Men hur är det egentligen med alla dessa "kunskapskällor" på Internet. Är det fakta och validitet? Svaret är givet - nej det är det inte!
Vem garanterar exempelvis innehållet i Wikipedia?
Det är hög tid att introducera tjänster på Internet som filtrerar all "fakta" och sätter sin garantistämpel på information.
En framtida semantisk web som är urskiljningslös kan i värsta fall skicka tillbaka vissa delar av mänskligheten, kunskapsmässigt, till den mörka medeltiden.
Jag hittade ett citat, med bäring på andemeningen i detta inlägg, för ett tag sedan som fick mig att fundera riktigt ordentligt;
"WHAT DO YOU BELIEVE IS TRUE EVEN THOUGH YOU CANNOT PROVE IT?"
Fortfarande, ett halv år senare, kan jag inte, till och från, låta bli att grubbla på den frågan.
En väsentlig slutsats är, med detta framväxande scenario, att sannolikt ökar betydelsen av varumärken och hur dessa "laddas" med värderingar. Tillförlitlighet och trovärdighet blir viktigt. Säkerhet blir ett absolut måste. Kryddas detta sedan lite med ett ärligt menat CSR så har vi recepet på en framgångsrik och framtida hållbar internetnärvaro.
Har man dessutom ett etablerat varumärke så adderas också trygghet som "grädde på moset".
PS. Vill du bli intelektuellt stimulerad gå då in på The World Question Center http://www.edge.org/questioncenter.html. Där hittar du frågeställningar som den ovan eller som denna; "I can answer the question, but am I bright enough to ask it?" — James Lee Byars.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar