söndag 28 oktober 2007

Sociala Media och framtiden


Någon gång under 2004 började jag bli medveten om hur fler och fler, på en individuell nivå, började påverka innehållet på Internet. Nu senhöst 2007 är det helt uppenbart för mig att den tid vi levt i fram till nu med traditionella starkt företagskontrollerade webplatser där all information, sälj och marknadsföring fått gå igenom ekluten kommer att ganska snart att betraktas som de " mörka tiderna".

Vi kommer nu att få se hur företagens marknads - och kommunikationsavdelningar tvingas släppa kontrollen ut till användarna och kanske deras bästa verktyg blir personalens hundratals bloggar, profiler i Ning eller Facebook, You Tube, osv.

Fram växer också nya företeelser för att följa flöden som SMO = Search Media optimisation tsk från SEO= = Search Engine Optimisation.

Vi kommer också att se hur individer blir auktoriteter inom områden som företag tidigare trodde de hade ensamrätt på. Det är också helt klart att genomslagskraften på traditionell marknadsföring som tex en banner eller annons minskar.

De marknadsförande företag som nu skapar digitala strategier som står på två ben dvs den traditionella marknadsföringen som ett ben och med individuella bärare i sociala media har stor chans att bli framtidens vinnare.

Men då förstås måste man våga släppa kontrollen.

Inga kommentarer: