lördag 13 december 2008

Är det något sug i pajen?


Paj är ett intressant ord. Det kan betyda att något är sönder, en skinnjacka, en prilla snus under läppen eller en mjölbaserad maträtt innehållande någon sorts fyllning.

Ganska kul är, speciellt, ordet Läderpaj som är ett annat namn för skinnjacka, dvs en jacka tillverkad av läder. I förkortad form kan ordet "paj" användas för att beskriva plagget, t.e.x. i uttrycket "Är det något sug i pajen?" som betyder -Har din läderjacka någon attraktionskraft [på det andra könet]?

När det gäller paj i betydelsen av maträtt kan jag starkt rekommendera bloggen "Det blev mest paj av maten". En blogg med läckra pajrecept och tillhörande tips.

En annan relativt okänd betydelse av paj, tror jag, är en prilla snus. I min ungdom i Värnamo använde vi det ordet ganska ofta i samband med snusande.

Så med det avslutar jag detta inlägg och går och tar mig en kaffe och till det stoppar in en stor paj löst grovsnus.

Inga kommentarer: