lördag 20 mars 2010

Kort - eller långsiktigt?

Idag deltog jag och ytterligare ca ett trettiotal medlemmar i Värnamo Golfklubb i en inspirerande planeringskonferens.

Konferensen modererades av Troed Troedsson som baserade sin retorik på det paradigmskifte som nu pågår i världen.

Mina första spontana tankar efter det att vi också genomfört ett grupparbete var att en golfklubbs verksamhet är diversifierad. Det är troligt att de olika verksamheterna skall styras på olika sätt.

En del(medlemmarna och verksamheten) med en mer stödjande,iterativ, involverande och samarbetande styrmodell med en mer kortsiktig ansats och en del(banutveckling och drift) genom starkare direktstyrning och tydligt "chain of command" med en långsiktig strategi och nedbruten i årsvisa taktiska planer.

Det klister som bör hålla samma dessa verksamheter är en väl formulerad och visualiserad vision.

Några bilder från konferensen hittar du här.

1 kommentar:

Magnus B sa...

Hej, tack för dagen och tack för inlägget. Som jag sa som avslutning, det snurrar mycket i huvudet efter en sådan här dag. Tiden och erfarenheten har lärt mig att låta natten bearbeta intryck och ge perspektiv innan man beslutar sig för action. En golfklubb är onekligen i högsta grad diversifierad och vi, som många andra landsortsklubbar, måste få en bättre struktur på planering och operativ verksamhet och också se medlemmarna som rena kunder.
Nu är det lördag och klockan närmar sig 23, så godnatt och på återhörande.
/Magnus
PS Jag har lagt ut lite bilder på hemsidan