lördag 9 juni 2007

Gammal kärlek rostar aldrig

Någon gång kring 1975 blev jag kär. Inte i det motsatta könet utan i en mycket intressant och romantisk spelöppning i schack som en del kallar för preussisk. Min kärlek och förmodligen livslånga intresse för denna öppning väcktes efter drag 4. Sg5. Efter det draget öppnar sig ett kreativt himmelrike av taktiskt spel.
Fortfarande än idag, fast jag vet att jag ger mig ut på farligt vatten, kan jag inte låta bli att försöka hamna i den situation som uppstår efter att jag placerat min spingare på g5. Och hoppas speciellt att svart skall spela 4. d5 så jag kan slänga in 5. exd5. Denna öppning har gett mig många förluster. Inte minst på 70:talet när jag på kvällarna i Lund tillbringade mycket tid på LASK. Till glädje för en och annan motståndare vars ranking fick sig ett bidrag av mig.
Men jag hoppas att jag aldrig lär mig av misstagen och kan ha fortsatt lika roligt med denna öppning i minst 30 år till som jag haft i mer än 30 år.

Inga kommentarer: