lördag 2 augusti 2008

Ett sommarmysterium från Bonniers


I dagarna damp det ned ett säljbrev från Bonniers Bokklubb. Bland mycket annat som skulle framstå som individuellt inriktat låg det en liten platspåse med en orange tingest i. Den lilla oranga prylen förbryllade mig å det gruvligaste. Så mycket att jag lät det bero vid det tillfället.

Dagen efteråt hade jag tee time kl. 0730 på VmoGK med min far och träffade, vid bollrännan, Mimi och Elisabet. De skulle också ut på en tidig rond. I samtalet med dem tog jag upp frågan om den underliga oranga prylen. Mimi var mycket bestämd när hon upplyste mig om att det var ett bokmärke och påpekade att den funkar inte med pocket. Det skall vara riktiga inbundna böcker.

Idag på morgonen satt jag mig ned med en riktigt inbunden bok. Vred och vände. Jag letade sedan upp ett läderinbundet band och försökte igen. Slutsatsen blev att detta kan omöjligt vara ett bokmärke.

För en stund sedan gav jag mig ut i den oändliga blogosfären på Internet och hittade några "brothers in arms" och se där fanns det helt uppenbara svaret. Självklart är det en apelsinskalare. I alla fall enlig bloggarna r&c:s pensionärsliv och Ulvstrumpans strumplåda.

Det som möjligtvis kvarstår som obesvarat är kopplingen mellan böcker och apelsiner. Dessutom när det ännu inte är säsong för apelsiner.

Men det får ur mitt perspektiv kvarstå som ett olöst mysterium.

Mer bevis hittar ni här och här.

Inga kommentarer: