söndag 26 juli 2009

Var det verkligen för 8 år sedan?

 
Den här bilden på Ronny Forsberg och Staffan Lundin hittade jag idag. Det var för 8 år sedan på Cebit i Hannover, 2001, som dessa båda kollegor till mig testade 3D. De fotades av en annan kollega till mig, Göran Lustig.

Det riktigt lyser av upptäckarglädjen i Ronnys och Staffans ansikten. Men vad hände med 3D sedan egentligen? Visst kan man till och från fortfarande läsa om bildskärmar och dito med sådana ambitioner, men någon genomslagskraft verkar det ännu inte fått.

Jag påminner mig också från den tiden att vi kontaktade ett företag, i Hamburg tror jag det var, som hävdade att de kunde genomföra 3D videokonferenser. Det verkade inte bli någon hit av det heller.

Sensmoralen är nog att egentligen är nog ingenting verkligt nytt. Det är nog mer frågan om TTM, design och tekniska förutsättningar. Tankarna och ideérna har nog för det mesta alltid funnits där.

Detta axiom göra att många SF författare numera blir allt mer aktuella. Så damma av böckerna i bokhylla av Asimov, Phil K Dick, mfl a
Posted by Picasa

Inga kommentarer: